Podpisywanie potwierdzonym
profilem zaufanym ePUAP
Na tej stronie dowiecie się Państwo jak podpisać plik XML oraz inne pliki np. PDF potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP (podpis wewnętrzny).
ePUAP umożliwiał przed długi czas podpis tylko pliku XML. W marcu b.r. Ministerstwo Cyfryzacji umożliwiło dodatkowe funkcjonalności – podpisywanie innych plików, w tym PDF (np. sprawozdania zarządu, raportu ESPI etc.), ale pod innym adresem, o czym za chwilę.
Reasumując, istnieją obecnie dwie strony internetowe, pod którymi można podpisać pliki XML. Pierwszy, starszy sposób dotyczy tylko możliwości podpisywania plików XML – można wejść przez adres: www.epuap.gov.pl. Plusem tego rozwiązania jest możliwość przechowywania pliku w jednym miejscu przez pewien czas, a także możliwość zdalnego dostępu przez przeglądarkę internetową do tego samego pliku, bowiem w tym rozwiązaniu można również zaprosić pozostałych członków zarządu spółki na wspólne konto do podpisania sprawozdania finansowego w pliku XML. Można to dokonać np. na koncie firmowym utworzonym dla głównej księgowej i zarządu spółki tylko do podpisywania sprawozdań finansowych. Minusem tego rozwiązania jest nie dla wszystkich użytkowników czytelna i prosta procedura podpisu oraz obecne ograniczenia co do możliwości podpisywania profilem zaufanym ePUAP plików innych niż XML. Może w przyszłości zostanie to rozszerzone o inne typy plików, a cała procedura trochę uproszczona. Więcej na temat tego sposobu>>
My rekomendujemy drugi sposób podpisywania różnych plików, strona internetowa znajduje się pod innym adresem: www. obywatel.gov.pl, a logowanie następuje za pomocą ePUAP. Należy pozytywnie odnotować, że jest to rozwiązanie bardzo przejrzyste i proste, prowadzi „użytkownika za rękę”. Ale do rzeczy:
Przechodzimy na stronę internetową: www. obywatel.gov.pl
Portal umożliwia następujące funkcjonalności:
- podpisanie dokumentu – również takiego, który podpisał ktoś inny,
- sprawdzenie jakie widnieją podpisy i czy te podpisy są prawidłowe,
- podgląd podpisanych dokumentów –szczególnie przydatne, gdy mamy podpisany wcześniej e-PUAP-em (np. ukryte w pliku xml plik PDF).
Klikamy w podpisz dokument elektronicznie. Wykorzystujemy do logowania ePUAP.
Ad. 1)
a) Przykład podpisywania dokumentu PDF, np.
b) Klikamy w Podpisz lub sprawdź dokument, następnie klikamy w wybierz Dokument z dysku.
c) Otrzymujemy informacje o załączonym pliki i zaczynamy podpisywanie ePUAPem. Najpierw przekieruje nas na zalogowanie się ePUAP-em. Uwaga, jeśli w innej zakładce jesteśmy już zalogowani do ePUAP-u, to strona obywatel.gov.pl jest inteligentna i powinna pominąć kolejne zapytanie o konieczność logowania ePUAP-em.
d) Podpisujemy! W naszym przykładzie ePUAP spyta się o kod wysłany sms-em na numer kontaktowy.
Nie zaleca się pobierania dokumentu (w powyższym slajdzie Pobierz dokument XML), gdyż jest on nieczytelny, nie ma on zwizualizowanej formy. Na końcu niniejszej podstrony zostanie opisana procedura podglądu podpisanych plików.
e) Podpisujemy, następnie możemy pobrać dokument już podpisany.
a) Po podpisaniu należy ten plik pobrać na dysk/pulpit. Uwaga, plik np. podpisany PDF będzie miał rozszerzenie XML, w środku będzie zaszyty plik PDF, który można zobaczyć wraz z podpisami postępując wg instrukcji w kolejnych punktach.
b) Następnie klikamy Jak zobaczyć zawartość pobranego pliku w XML
Pozostałe informacje
ePUAP czy podpis kwalifikowany??
Oba rozwiązania mają swoje zalety i wady. Naszym zdaniem do momentu udostępnienia funkcjonalności podpisywania plików pdf przez ePUAP, zdecydowanie więcej korzyści przemawiało za podpisem kwalifikowanym. Obecnie wydaje się, że jednak profil zaufany w większym stopniu stanie się powszechny.
Reasumując, za profilem zaufanym przemawia możliwość podpisywania również przez obcokrajowców, którzy też mogą podpisywać inne dokumenty np. niektórzy podpisują zdalnie umowy. Minusem tego rozwiązania jest konieczność ponoszenia corocznej opłaty, którą trzeba uiścić, następnie konieczność corocznego odnawiania certyfikatu. Minusem może być np. konieczność podpisywania na lokalnym komputerze a nie w sieci Internetu, gdyż najbardziej powszechne podpisy kwalifikowane umożliwiają uwierzytelnienie dokumentów na lokalnym komputerze.
Korzyściami podpisywania ePUAP-em jest bezpłatna możliwość użytkowania, w łatwy sposób można go utworzyć oraz aktywować na kolejny kilkuletni okres. Pliki XML można podpisywać na koncie współdzielonym – firmowym ePUAP, zatem przez internet. Większość dostępnych innych formatów można podpisywać już bezpośrednio przez stronę www.obywatel.gov.pl . Drobnym minusem podpisywania na stronie www.obywatel.gov.pl jest zmiana automatycznie formatu np. pliki PDF zostają zapisane z końcówką XML i najlepiej tylko tam je potem można przeglądać.
W razie problemów z podpisywaniem ePUAP-em można skorzystać z infolinii. Należy pozytywnie odnotować, że infolinia działa sprawnie i jeszcze w lutym był krótki czas oczekiwania .
Dane kontaktowe do centrum pomocy Użytkowników ePUAP w Centralnym Ośrodku Informatyki
Telefon: + 48 (42) 253 54 50 czynny pn. – pt. w godzinach 7:00 – 18:00
Klauzula informacyjna. Powyższe informacje mają charakter doradczy i informacyjny. Firma App Trend Sp. z o.o. nie odpowiada za działania i decyzje podjęte w wyniku załączanych informacji na stronie internetowej lub w innych serwisach.
Kontakt
Poznań – siedziba spółki
Biuro Zarządu
App Trend Spółka z o. o.
ul. Poznańska 62 lok. 4, 60-853 Poznań
Dane rejestrowe
Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu
VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
NR KRS 0000344621
NIP 779-236-92-78
REGON 301336052
Kapitał zakładowy 100.000 zł całkowicie opłacony
Bydgoszcz – Biuro II
App Trend Sp. z o.o.
ul. Sobieszewska 3/ B203-212
85-713 Bydgoszcz
App Trend Sp. z o.o.
ul. Poznańska 62 lok. 4
60-853 Poznań
Zapraszamy do kontaktu z nami za pomocą formularza.
Podaj poprawny numer telefonu, a oddzwonimy w najszybszym możliwym terminie.